Layari Laman Kami:

17.12.09

JAULAH MAHABBAH PORT SAID (AKHAWAT)

12 Nov. 2009, Port Said – Jaulah Mahabbah Port Said bagi akhawat telah dijalankan di bawah anjuran Unit Kebajikan dan Sukan Organisasi Perubatan Zagazig (OPZ). Sebanyak 3 buah bas digunakan sebagai pengangkutan di dalam perjalanan jaulah yang disertai oleh 136 orang peserta akhawat ini.

Pada pukul 8.45 pagi, rombongan jaulah bertolak dari Salam, Zagazig. Pelbagai aktiviti yang disediakan oleh pihak penganjur bagi memanfaatkan masa yang terluang di dalam perjalanan seperti kuiz uji minda, cabutan bertuah dan pengenalan tentang destinasi yang di tuju. Sepanjang perjalanan, seramai 7 orang ahli jaulah yang dilaporkan mabuk perjalanan (motion sickness). Walaubagaimanapun, keadaan berada di bawah kawalan. Kira-kira 3 jam 45 minit masa yang diambil untuk sampai ke destinasi.

Seterusnya, ahli jaulah menaiki feri melalui Terusan Suez menuju ke Port Fuad. Di situ, ahli jaulah menunaikan Solat Fardhu Zohor dan Asar di sebuah masjid berhampiran dan berpeluang mengambil gambar kenangan disamping menghirup udara di persisiran pantai. Pada pukul 2.35 petang, perjalanan berpatah balik ke Port Said diteruskan.

Ahli jaulah dibahagikan kepada beberapa kumpulan bersama musyrif dan musyrifah masing-masing bagi memudahkan urusan jual beli semasa di kawasan membeli-belah. Beraneka pilihan dan fesyen pakaian yang dipamerkan di setiap kedai bagi membolehkan pilihan dibuat mengikut citarasa masing-masing. Selain itu, terdapat juga gerai menjual buah-buahan. Pelbagai jenis pakaian yang dibeli oleh ahli jaulah sebagai persediaan dalam menghadapi kedinginan yang bakal ditempuh semasa musim sejuk di bumi mesir ini.

Pada pukul 7.40 malam, perjalanan pulang ke Zagazig diteruskan selepas ahli-ahli jaulah menunaikan solat fardhu magrib dan isyak di masjid berhampiran kawasan membeli-belah. Disamping membeli-belah sambil menyaksikan keindahan alam sekeliling, jaulah ini diharapkan dapat mengeratkan lagi ukhwah dikalangan ahli-ahli OPZ hendaknya. Pada pukul 10.45 malam, bas yang membawa ahli jaulah ini selamat sampai ke Zagazig dan seterusnya masing-masing pulang ke kediaman sendiri.

Disediakan oleh :

Nor Aizah Bt. Muhammad
Setiausaha Jaulah Mahabbah Port Said (Akhawat)

0 comments:

Post a Comment

 

Blogroll

Site Info

Kalam Admin

Ahlan wasahlan wamarhaban bikum. Semoga maklumat yang tertera dalam blog ini bermanfaat bersama

Mediczagazig3 © Copyright 2009 | All Rights Reserved by mediczagazig and PERUBATAN | Design by Unit Penerbitan PERUBATAN Zagazig
No part of the content or the blog to be reproduced without prior written permission.