Layari Laman Kami:

25.12.09

Jaulah Port Said (Ikhwah)

11 Desember 2009,PORT SAID- Jaulah Port Said (II)’09 telah dijalankan di bawah anjuran Unit Kebajikan dan Sukan Organisasi Perubatan Zagazig (OPZ). Di bawah arahan Dr. Mohd Syafiq bin Paridin selaku Pengarah program bersama adhoc-adhoc yang terlibat secara langsung mahupun tidak langsung, program yang sangat bermanfaat ini berjaya di jalankan dengan selamat. Seramai 48 ahli OPZ termasuk 5 pelajar Al-Azhar telah menyertai jaulah ini dan sebuah bas telah digunakan sebagai pengangkutan untuk ke destinasi yang ditujui. Seperti yang dirancang, tepat jam 7.00 pagi, bas yang ditempah telah tiba di perkarangan Kamsis Salam dan sebahagian besar peserta telah siap sedia menunggu. Pada pukul 8.00 pagi, rombongan jaulah bertolak menuju ke destiniasi utama iaitu Port Said. Semua ahli begitu bersemangat dan tidak sabar untuk sampai ke destinasi seawal yang mungkin.

Ketika dalam perjalanan, Ustaz Mohd Murshid bin Shafiee selaku Unit Musyrif menerangkan tentang tentatif program serta sejarah ringkas mengenai Port Said dan Port Fuad. Setiap ahli juga dibahagikan kepada beberapa kumpulan kecil untuk memudahkan komunikasi apabila berlaku perkara yang tidak diingini. Sebagai sarapan pagi, Unit Makanan, Dr Ayyub Ansari telah membahagikan roti fino dan juga air teh kapada semua ahli jaulah disamping terdapat juga jualan daripada pihak OPZ. Ternyata semua ahli berpuas hati dengan sarapan pagi yang disediakan sehingga semua tertidur sementara tiba ke destinasi yang mengambil masa 3 jam.

Tepat jam 11 pagi,rombongan selamat tiba ke Port Said. Semua ahli bergerak ke masjid di kawasan Port Fuad untuk solat jumaat menaiki feri. Perjalanan mengambil masa kira-kira 10 minit.Setibanya di sana,semua ahli mengambil tempat disebuah pondok berdekatan masjid untuk makan tengahari. Lauk ayam masak merah yang sangat lazat membuatkan semua ahli berpuas hati dan terus bergerak ke dalam masjid untuk solat jumaat. Setelah selesai solat,sekali lagi ahli jaulah menaiki feri untuk berpatah balik ke Port Said. Semua ahli begitu bersemangat untuk membeli-belah. Setibanya di sana, semua ahli berpecah-pecah bagi memudahkan urusan jual-beli.

Terdapat pelbagai jenis pakaian dijual disana dan sangat sesuai untuk semua peringkat umur sama ada pakaian ikhwah mahupun akhawat. Selain itu,terdapat juga pasar tani berdekatan yang menjual buah-buahan dan hasil-hasil laut seperti ikan, udang, sotong dan sebagainya.Setelah 4 jam membeli-belah,semua ahli bergerak ke masjid untuk solat maghrib secara berjemaah. Tepat jam 7.00 malam,rombongan jaulah bertolak pulang ke Zagazig. Walaupun keletihan, semua ahli berpuas hati dengan barangan yang telah dibeli. Disamping membeli-belah sambil menyaksikan keindahan alam sekeliling, jaulah ini diharapkan dapat mengeratkan lagi ukhwah dikalangan ahli-ahli OPZ hendaknya dan semoga jaulah sebegini dapat dijalankan lagi dimasa hadapan. Semua ahli jaulah selamat tiba di Zagazig pada pukul 10 malam dan pulang ke kediaman masing-masing.


Disediakan oleh:


Mohammad Ermyzal Nazirul Bin Musa,
Setiausaha,
Jaulah Port Said (II) ’09
14 Disember 2009

0 comments:

Post a Comment

 

Blogroll

Site Info

Kalam Admin

Ahlan wasahlan wamarhaban bikum. Semoga maklumat yang tertera dalam blog ini bermanfaat bersama

Mediczagazig3 © Copyright 2009 | All Rights Reserved by mediczagazig and PERUBATAN | Design by Unit Penerbitan PERUBATAN Zagazig
No part of the content or the blog to be reproduced without prior written permission.